Współpracując z biurem rachunkowym, przedsiębiorca przekazuje mu szereg danych, w tym danych osobowych. Czy dane te są odpowiednio chronione? Jak zadbać o to, aby były bezpieczne? Co warto wiedzieć na ten temat? Wyjaśniamy!
Biuro rachunkowe a zbieranie danych osobowych
Dlaczego biuro rachunkowe zbiera dane osobowe klientów? Jest to konieczne ze względu na charakter współpracy. Imiona i nazwiska, numery NIP, adresy mailowe – to przykładowe dane osobowe, które biuro rachunkowe wykorzystuje podczas wykonywania codziennych czynności niezbędnych do obsługi klientów. Ponadto biuro podpisuje z klientami umowy o współpracy, które również zawierają konkretne dane.
Warto przy tym zaznaczyć, że każde biuro księgowe czy rachunkowe powinno zbierać tylko niezbędne dane. Najlepsze biura trzymają się tych zasad, nie prosząc o dane potrzebne na przykład do celów marketingowych. Świadczy to o braku profesjonalizmu, dlatego nie zalecamy nawiązywać współpracy z podmiotami, które decydują się na tego typu praktyki.
Czy dane osobowe w biurze rachunkowym są bezpieczne?
Obecnie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych są bardzo restrykcyjne. Wynika to przede wszystkim z RODO, czyli przepisów na poziomie europejskim. Biuro rachunkowe, jak każdy inny podmiot przetwarzający dane osobowe, zobowiązane jest do przestrzegania restrykcyjnych procedur, dzięki którym osoby niepożądane nie wejdą w posiadanie danych osobowych klientów. Czy oznacza to, że dane osobowe w biurze rachunkowym rzeczywiście są bezpieczne?
Wiele zależy od tego, o jakim biurze rachunkowym mowa. Obowiązujące przepisy i procedury działają, dlatego jeśli podmiot ich przestrzega, dane rzeczywiście są całkowicie bezpieczne. Niestety nie każde biuro dokłada odpowiednich starań, aby wszystkie przepisy i procedury faktycznie były przestrzegane. Z tego powodu zalecamy współpracować tylko ze sprawdzonymi podmiotami. Dobre biuro rachunkowe, polecane przez szereg klientów, to gwarancja przestrzegania zasad, a tym samym bezpieczeństwa wszelkich danych, nie tylko osobowych.