Postępowanie powypadkowe w Anglii po incydencie w pracy - foto

Postępowanie powypadkowe w Anglii po incydencie w pracy

Wypadki, również te śmiertelne zdarzają się w miejscu pracy i to wcale nie tak rzadko. Statystycznie najczęściej dochodzi do nich w branżach związanych z pracą fizyczną, ciężkim sprzętem, transportem czy pracą na wysokościach.

Polacy wyjeżdżający do pracy do UK szczególnie na początku głównie zatrudnienie znajdują w pracy fizycznej. Ważne zatem, by wiedzieć, jak postępować w takich sytuacjach i czy przysługuje prawo do odszkodowania.

Wypadek w pracy – z czyjejś winy?

Ponad pół miliona rocznie odnotowuje się zgłoszeń dotyczących wypadków w miejscu pracy w UK. Z tego 1/5 to wypadki śmiertelne. Pierwszą kwestią do rozstrzygnięcia zawsze jest to, czy sam poszkodowany doprowadził do wypadku swoim zaniedbaniem zasad postępowania lub rozkojarzeniem. Przepisy BHP w UK bardzo szczegółowo określają kwestie obowiązków pracowników, ale też pracodawcy. Często okazuje się, że to ze strony tego drugiego dochodzi do zaniedbań dotyczących szkoleń na stanowisku, zapewnienia odzieży ochronnej czy odpowiedniej konserwacji i zabezpieczania maszyn i urządzeń, na których pracownicy pracują.

Ważne też, by pamiętać, że jeśli inny pracownik swoim postępowaniem czy zaniedbaniem doprowadził do wypadku innego pracownika, również pracodawca pociągany jest do odpowiedzialności, w tym sensie, że to z obowiązkowego OC pracodawcy wypłacane jest odszkodowanie poszkodowanemu, a nie z kieszeni pracownika, który zawinił. Tym bardziej pracodawcy powinno zależeć na tym, by wszyscy przestrzegała przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Jak wygląda postępowanie powypadkowe w pracy w UK? Po więcej informacji zapraszamy na https://insito-odszkodowania.uk/porady-prawne/wypadek-w-pracy-w-uk-co-robic/.

Zgłoszenie wypadku najważniejszym krokiem

W UK każde przedsiębiorstwo zatrudniające ludzi zobligowane jest do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy (Employers Liability Insurance). Aby pracownik mógł złożyć roszczenie o odszkodowanie z tytułu tego ubezpieczenia, musi dopełnić niezbędnych formalności. Przede wszystkim odszkodowanie za wypadek w pracy w UK będzie zależne od tego, czy pracownik zgłosi zdarzenie pracodawcy, a on odnotuje je w tzw. Accident book, którą również obowiązkowo należy posiadać w firmie. Tu powinny zostać odnotowane wszystkie wypadki i choroby.

Nawet jeśli obrażenia nie wymagają wezwania karetki, pracownik powinien zgłosić się samodzielnie do lekarza, który sporządzi raport z jego stanu zdrowia i objawów. Należy pamiętać, że niektóre objawy mogą wystąpić dopiero po pewnym czasie od zdarzenia. Jeśli doznaliśmy urazu lub dolegliwości bólowych, lekarz odnotowuje to w dokumentach, które nam mogą posłużyć przy składaniu roszczenia o odszkodowanie.

Dalsze postępowanie po wypadku w pracy w UK

To obowiązkiem pracodawcy jest zgłoszenie wypadku ubezpieczycielowi i ma na to 21 dni od zdarzenia. Rozpatrzenie przez niego zgłoszenia może potrwać do 3 miesięcy i w zależności od stanowiska świadków zdarzenia czy samego pracodawcy, cała procedura może trwać jeszcze dłużej. Duże znaczenie ma odpowiednia i szczegółowa dokumentacja skompletowana przez pracownika. W bardziej zawiłych sprawach najlepiej zwrócić się do kancelarii odszkodowawczych, które pomogą nie tylko w kwestii dokumentacji, ale też negocjacji z ubezpieczycielem, który zupełnie inaczej może rozmawiać z prawnikiem niż z obcojęzycznym pracownikiem. Brak ugody z ubezpieczycielem pozostawia jedynie drogę sądową, w której kancelaria odszkodowawcza będzie najlepszym wsparciem.