Jakie opony do pojazdów terenowych - foto

Jakie opony do pojazdów terenowych?

Kupno terenówki to już pół sukcesu. Drugie pół kryje się za odpowiednim doborem opon. Czy wszystkie opony równie dobrze poradzą sobie na każdej nawierzchni? Na co zwrócić uwagę przy wyborze ogumienia? Spróbujmy odpowiedzieć m.in. na te pytania.

Co dała fabryka?

Jeżeli ogumienie naszej terenówki najlepsze lata ma już za sobą, warto je wymienić. Na co? Jeśli nie mamy upatrzonego modelu opony, warto kupić takie samo ogumienie, jak to, które musimy zutylizować. Skoro samochód przez ileś lat z powodzeniem przemierzał na nich kolejne kilometry, oznacza to, że nie mogły być złe. Dobrą wskazówką są także zalecenia producenta, który najprawdopodobniej określił, jakie gumy najlepiej sprawdzą się na kołach samochodu takiego jak nasz. Najczęściej terenówki fabrycznie wyposażane są w opony typu H/L, H/T.

Nie każde na każde warunki

Opona oponie nierówna. To, że posiadamy samochód z napędem na wszystkie koła, nie oznacza jeszcze, że bez zająknięcia pokonamy nim każdy nieprzyjazny rewir. Dobór opon jest tu nie do przecenienia. Wspomniane przed chwilą opony (H/L, H/T) to opony wielosezonowe, doskonale sprawdzające się na drogach asfaltowych i w niezbyt wymagających warunkach terenowych. Niestety, płytki bieżnik oraz niski bok opony nie sprawdzą się na bocznej, podmokłej drodze. Można powiedzieć, że z off-roadu nici, ale za to w ciepłym sezonie takie opony dobrze radzą sobie na suchej szutrówce. Na błotnistych, rozjeżdżonych drogach przypomni o sobie zaklejony bieżnik i kiepskie odprowadzanie wody. Na uwadze trzeba mieć się zimą, a to dlatego, że guma w oponach typu H/L, H/T w niskich temperaturach twardnieje i traci przyczepność. Oczywiście możemy się posiłkować napędem 4×4. Z pewnością pomoże on nam ruszyć bądź przebrnąć przez śnieg, ale hamowanie będzie już wymagało sporej uwagi. Dlatego opon wspomnianego rodzaju dobrze używać latem, natomiast w sezonie zimowym lepiej postawić na gumy zimowe.

Na błoto

Do dyspozycji mamy jeszcze opony typu MT, które wprost zostały stworzone z myślą o jeździe w błocie. Głęboki, zahaczający o bok opony bieżnik naprawdę „robi robotę”. To prawdziwe opony 4×4 terenowe, które z założenia przeznaczone są do jazdy poza asfaltową szosą. Dodatkowym plusem opon MT jest odporność na jazdę z niskim ciśnieniem w kołach. Żeby nie było zbyt kolorowo, wspomnijmy, że MT są mniej komfortowe i mniej bezpieczne na asfalcie. Długa droga hamowania na mokrym asfalcie, spory hałas w czasie jazdy i spora masa opon tego typu to wyraźne minusy ogumienia tego rodzaju. Niestety, opony MT często użytkowane na asfalcie szybko się zużywają, co, biorąc pod uwagę ich wysoką cenę, jest nie bez znaczenia.

Na wszystko

Trzecia grupa opon do aut 4×4 to opony AT. Zwykle są to opony wielosezonowe, nadające się zarówno na asfalt, jak i w teren. Ich walorami są wytrzymałość i odporność na uszkodzenia, co zawdzięczamy wzmocnionej budowie barku i boku opony. Ta grupa opon jest na tyle powszechna, że problemu z wyborem odpowiedniego modelu na ogół nie istnieje.