Jak uniknąć konfliktów w firmie? Sprawdzone rozwiązania dla menedżerów - foto

Jak uniknąć konfliktów w firmie? Sprawdzone rozwiązania dla menedżerów!

Konflikt w organizacji nie jest jednoznacznie zły lub dobry. Może on nieść ze sobą druzgocące konsekwencje, ale może też być odświeżającym powiewem nowości wewnątrz organizacji i początkiem dobrych i potrzebnych zmian. Pewne jest jednak to, że konflikty między ludźmi są dużo bardziej złożone, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka, dlatego, aby skutecznie sobie z nimi radzić, należy znać ich przyczyny, a także kreatywne sposoby na rozwiązywanie konfliktów.

Ile może kosztować nierozwiązany konflikt?

W Wielkiej Brytanii roczny koszt wszystkich wybuchających konfliktów ponoszonych przez pracodawców wynosi 28,5 miliarda funtów. Dane te uwzględniają zarządzanie, a także rozwiązywanie sporów. Stanowi to średnio nieco ponad 1000 funtów rocznie na każdego pracownika w Wielkiej Brytanii i prawie 3000 funtów rocznie na każdą osobę zaangażowaną w konflikt. Kreatywne rozwiązywanie konfliktów, a także samo zaakceptowanie ich obecności pomoże managerom zminimalizować negatywne konsekwencje sporów wewnątrz organizacji.

Chociaż akceptowanie konfliktów nie zawsze przychodzi tak łatwo, jak mogłoby się wydawać. Zauważył to także Patrick Lencioni, w kultowej już pozycji: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: opowieść o przywództwie. Określił on obawę przed konfliktem jako drugą z najważniejszych dysfunkcji, jaka może pojawić się w grupie. Jej konsekwencją może być utrzymywanie status quo i stanu pozornej harmonii, która w rzeczywistości jest stagnacją i dużym blokerem w rozwoju, albo zwykłą przykrywką do tarć, które mają miejsce w organizacji.

5 Sprawdzonych metod przeciwdziałania konfliktom:

  1. Zachęcanie pracowników do otwartego i szczerego wygłaszania swoich opinii i poglądów. Budowanie relacji wewnątrz organizacji opartych na zaufaniu i otwartości.

  2. Promowanie innowacyjności i kreatywności. Pracownicy , którzy angażują się w pracy i przejmują inicjatywę, są dużo bardziej skłonni do wypracowania rozwiązania konfliktu odpowiedniego dla organizacji i przybliżającego do wspólnego celu.

  3. Promuj aktywne słuchanie i sam uważnie słuchaj tego, co mówią pracownicy. Wiele informacji, szczególnie tych delikatnych, ukrytych jest między słowami. Aktywne słuchanie pracowników dostarczy Ci wielu informacji na temat specyfiki ich pracy i problemów, z którymi się mierzą.

  4. Nie zamiataj pod dywan. Gdy w firmie lub zespole dojdzie do sytuacji konfliktowej – staw jej czoła. Zadbaj o autentyczność i minimalizuj atmosferę pretensji. Staraj się znaleźć kreatywne rozwiązanie konfliktu i pokazuj pracownikom, że jest ono możliwe.

  5. Świętuj sukcesy i zbieraj dobre praktyki, które sprawdzają się w rozwiązywaniu konfliktów w Twojej organizacji lub zespole. Firmy, bazujące na otwartości, które świętują wygrane, budują pozytywne środowisko, w którym drobne nieporozumienia i zatargi mają mniejsze znaczenie dla celów biznesowych.

Kreatywne sposoby zapobiegania i rozwiązywania konfliktów

Niedoświadczeni managerowie starają się uniknąć wszelkich sporów i nieporozumień, które pojawiają się lub kiełkują w ich zespołach. Taka postawa skutkuje blokadą m. in. uniemożliwia ona wypracowanie porozumienia lub pozyskanie koniecznych zasobów. Może też bezpośrednio prowadzić do uczucia skrępowania i powstaniem dysonansu między własnymi przekonaniami a poczynionymi krokami.

Aby rozwiązywać konflikty w kreatywny sposób, managerowie nie mogą się ich obawiać. Należy stawiać im czoła i aktywnie monitorować relacje i spory wewnątrz organizacji. To od managera zależy, czy konflikt przyniesie straty i negatywne konsekwencje, czy stanie się początkiem innowacji i zmian w organizacji.