Przejdź do treści Przejdź do paska bocznego Przejście do dolnej stopki strony
:

Jak uniknąć konfliktów w firmie? Sprawdzone rozwiązania dla menedżerów!

Jak uniknąć konfliktów w firmie? Sprawdzone rozwiązania dla menedżerów - foto

W Wielkiej Brytanii roczny koszt wszystkich wybuchających konfliktów ponoszonych przez pracodawców wynosi 28,5 miliarda funtów. Dane te uwzględniają zarządzanie, a także rozwiązywanie sporów. Stanowi to średnio nieco ponad 1000 funtów rocznie na każdego pracownika w Wielkiej Brytanii i prawie 3000 funtów rocznie na każdą osobę zaangażowaną w konflikt. Kreatywne rozwiązywanie konfliktów, a także samo zaakceptowanie ich obecności pomoże managerom zminimalizować negatywne konsekwencje sporów wewnątrz organizacji.

()

Konflikt w organizacji nie jest jednoznacznie zły lub dobry. Może on nieść ze sobą druzgocące konsekwencje, ale może też być odświeżającym powiewem nowości wewnątrz organizacji i początkiem dobrych i potrzebnych zmian. Pewne jest jednak to, że konflikty między ludźmi są dużo bardziej złożone, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka, dlatego, aby skutecznie sobie z nimi radzić, należy znać ich przyczyny, a także kreatywne sposoby na rozwiązywanie konfliktów.

Ile może kosztować nierozwiązany konflikt?

W Wielkiej Brytanii roczny koszt wszystkich wybuchających konfliktów ponoszonych przez pracodawców wynosi 28,5 miliarda funtów. Dane te uwzględniają zarządzanie, a także rozwiązywanie sporów. Stanowi to średnio nieco ponad 1000 funtów rocznie na każdego pracownika w Wielkiej Brytanii i prawie 3000 funtów rocznie na każdą osobę zaangażowaną w konflikt. Kreatywne rozwiązywanie konfliktów, a także samo zaakceptowanie ich obecności pomoże managerom zminimalizować negatywne konsekwencje sporów wewnątrz organizacji.

Chociaż akceptowanie konfliktów nie zawsze przychodzi tak łatwo, jak mogłoby się wydawać. Zauważył to także Patrick Lencioni, w kultowej już pozycji: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: opowieść o przywództwie. Określił on obawę przed konfliktem jako drugą z najważniejszych dysfunkcji, jaka może pojawić się w grupie. Jej konsekwencją może być utrzymywanie status quo i stanu pozornej harmonii, która w rzeczywistości jest stagnacją i dużym blokerem w rozwoju, albo zwykłą przykrywką do tarć, które mają miejsce w organizacji.

5 Sprawdzonych metod przeciwdziałania konfliktom:

  1. Zachęcanie pracowników do otwartego i szczerego wygłaszania swoich opinii i poglądów. Budowanie relacji wewnątrz organizacji opartych na zaufaniu i otwartości.

  2. Promowanie innowacyjności i kreatywności. Pracownicy , którzy angażują się w pracy i przejmują inicjatywę, są dużo bardziej skłonni do wypracowania rozwiązania konfliktu odpowiedniego dla organizacji i przybliżającego do wspólnego celu.

  3. Promuj aktywne słuchanie i sam uważnie słuchaj tego, co mówią pracownicy. Wiele informacji, szczególnie tych delikatnych, ukrytych jest między słowami. Aktywne słuchanie pracowników dostarczy Ci wielu informacji na temat specyfiki ich pracy i problemów, z którymi się mierzą.

  4. Nie zamiataj pod dywan. Gdy w firmie lub zespole dojdzie do sytuacji konfliktowej – staw jej czoła. Zadbaj o autentyczność i minimalizuj atmosferę pretensji. Staraj się znaleźć kreatywne rozwiązanie konfliktu i pokazuj pracownikom, że jest ono możliwe.

  5. Świętuj sukcesy i zbieraj dobre praktyki, które sprawdzają się w rozwiązywaniu konfliktów w Twojej organizacji lub zespole. Firmy, bazujące na otwartości, które świętują wygrane, budują pozytywne środowisko, w którym drobne nieporozumienia i zatargi mają mniejsze znaczenie dla celów biznesowych.

Kreatywne sposoby zapobiegania i rozwiązywania konfliktów

Niedoświadczeni managerowie starają się uniknąć wszelkich sporów i nieporozumień, które pojawiają się lub kiełkują w ich zespołach. Taka postawa skutkuje blokadą m. in. uniemożliwia ona wypracowanie porozumienia lub pozyskanie koniecznych zasobów. Może też bezpośrednio prowadzić do uczucia skrępowania i powstaniem dysonansu między własnymi przekonaniami a poczynionymi krokami.

Aby rozwiązywać konflikty w kreatywny sposób, managerowie nie mogą się ich obawiać. Należy stawiać im czoła i aktywnie monitorować relacje i spory wewnątrz organizacji. To od managera zależy, czy konflikt przyniesie straty i negatywne konsekwencje, czy stanie się początkiem innowacji i zmian w organizacji.

Jak bardzo użyteczny jest ten post?

Kliknij na 5 gwiazdek aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Licznik oceny:

Brak ocen! Bądź pierwszy i oceń!

Jako, że ten post był dla Ciebie użyteczny!

Dołącz do nas w Social Media!

Przykro nam, że ten post nie był dla Ciebie użyteczny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

Powiedz nam co możemy dla Ciebie zrobić, aby ten post był bardziej użyteczny?

Zostaw komentarz

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.