9 porad, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie - foto

9 porad, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie

Wiadomo, że każdy właściciel sklepu niezależnie od jego wielkości i asortymentu, chce sprzedać jak najwięcej towarów. I choć mogłoby się wydawać, że aby osiągnąć sukces, wystarczy zadbać o ofertę, to jednak nie zawsze tak jest, ponieważ na decyzje zakupowe klientów wpływ ma również wiele innych czynników, o których wiedzą specjaliści od merchandisingu. Sprawdźmy, więc co można zrobić, aby zwiększyć sprzedaż.

1. Zadbaj o zewnętrzny wygląd sklepu

Chociaż merchandising koncentruje się głównie na odpowiedniej ekspozycji towarów wewnątrz sklepu, to nie można pomijać tego, jak to miejsce prezentuje się na zewnątrz. Utrzymanie czystości wokół wejścia do lokalu, ciekawe zaaranżowanie witryny oraz estetyczny szyld i informacje o promocjach to elementy, które skutecznie mogą zachęcić lub zniechęcić klientów do zakupów.

2. Zaplanuj klientom trasę

Artykuły pierwszej potrzeby takie jak np. pieczywo najlepiej umieścić w najgłębiej położonej strefie sklepu. Dzięki temu każdy, kto chce je kupić, będzie musiał przejść przez inne działy, w których być może dokona nieplanowanych zakupów.

3. Pamiętaj o zasadzie prawej ręki

Mówi ona, że po wejściu do sklepu kupujący najczęściej kierują się w prawo. Dlatego warto zadbać, aby ta część prezentowała się wyjątkowo korzystnie.

4. Nie zapomnij o zasadzie lewego oka

Tu z kolei chodzi o to, że oglądając towar, klienci zazwyczaj postępują tak samo, jak podczas procesu czytania, czyli przeglądając zawartość półek, zaczynają od lewej strony i zmierzają ku prawej. Najbardziej utkną w pamięci produkty oglądane, jako pierwsze. Ustaw, więc w tym miejscu towar, który najbardziej chcesz promować.

5. Wykorzystaj fakt, że klienci lubią środek

Niezależnie od kierunku poruszania się po sklepie, kupujący zazwyczaj najwięcej czasu spędzają na środku lokalu i właśnie tu dokonują największych zakupów.

6. Ustaw towary na odpowiedniej wysokości

To jedna z najbardziej znanych i skutecznych zasad, którymi posługuje się merchandising. Klienci lubią wygodę i nie przepadają za schylaniem się do najniżej położonych półek. Dlatego produkty, które szczególnie chcesz sprzedać, ustaw na wysokości oczu, czyli 120-160 cm od podłogi.

7. Uzupełniaj asortyment

Puste półki nie zachęcą do zakupów. Pamiętaj o stałym uzupełnianiu wyprzedanych towarów, a jeśli akurat zostały tylko pojedyncze sztuki konkretnego produktu, przesuń je do przodu, aby sprawić wrażenie, że półki są zapełnione.

8. Pamiętaj o strefie kasowej

To miejsce zwane jest strefą impulsową, bo stojący w kolejce do kasy klienci często dokonują spontanicznych zakupów. Dlatego warto tu wyeksponować różnego rodzaju drobiazgi, których zakup nie wymaga głębszego przemyślenia.

9. Dbaj o czystość i estetykę

Żadne złote zasady nie zadziałają, jeśli w sklepie będzie panował chaos i nieporządek. Stałe dbanie o estetyczny wystrój, odpowiednie oświetlenie oraz czystość to podstawa efektywnej sprzedaży.

Dziś w dobie ogromnej konkurencji, sprzedaż nie jest tak prostym zadaniem, jak w czasach, gdy w sklepach nie było żadnego wyboru. Dlatego, aby przyciągnąć klientów i sprawić, by ponownie chcieli wrócić do konkretnego sklepu, trzeba się naprawdę postarać. I tu właśnie z pomocą przychodzi merchandising, czyli różne sprawdzone metody wspierające sprzedaż. Warto się z nimi bliżej zapoznać i zastosować w swoim sklepie, by przekonać się o ich skuteczności.