Jak klasyfikuje się programy lojalnościowe?
Czy wszystkie programy lojalnościowe są identyczne? Biorąc pod uwagę wielkość i różnorodność rynku konsumenckiego – byłoby to niedorzeczne stwierdzenie. Jeśli jednak programy lojalnościowe nie są podzielone na odrębne ukierunkowanie, takie programy po prostu nie przyniosą założonego zysku, a aktywność uczestników będzie na niskim poziomie.
Jak kategoryzuje się programy lojalnościowe i jaki ma to wpływ na aktywizację sprzedaży?
Możemy klasyfikować programy lojalnościowe w następujący sposób:
1. ze względu na grupę docelową
Wybór technik aktywizacji sprzedaży jest ściśle związany z tym, do kogo dany program lojalnościowy ma zostać skierowany. W przypadku klienta indywidualnego mogą się sprawdzić takie techniki, jak rabaty, kupony, premie, próbki, konkursy, ale także oferowanie produktów w obniżonej cenie. Z dużym prawdopodobieństwem nie sprawdzi się to jednak w przypadku handlowców czy biznesu.
2. ze względu na wpływ na cenę
Jak program lojalnościowy płynie na cenę produktu nim objętego? Wyróżnia tu się
- programy cenowe, czyli obniżające cenę detaliczną produktu poprzez oferowanie na przykład kuponów rabatowych czy zniżek
- programy pozacenowe, czyli dające jakąś wartość, na przykład sprzedaż produktu z dołączonym w zestawie prezentem
3. ze względu na zachowanie nabywców
Jak zachowa się uczestnik i czy zdecyduje się na zakup w określonym czasie trwania akcji? Zjawisko przyspieszenia momentu zakupu, to pożądana reakcja uczestnika programu lojalnościowego na presję czasu wywołaną krótkim okresem aktywizacji.
4. ze względu na wpływ na zyskowność marki produktu
Promocja danego produktu ma bezpośredni wpływ na jego markę – między innymi jej odbiór przez konsumentów. Promocje cenowe mają wpływ na wizerunek marki – stosowanie takich technik, jak pokazy, rozdawanie próbek czy kuponów, może mieć wpływ na budowanie siły marki.
Więcej informacji na temat aktywizacji sprzedaży oraz wpływu programów lojalnościowych na wyniki sprzedaży promowanego produktu, znajdziesz w artykule “Aktywizacja sprzedaży dzięki programom lojalnościowym” na stronie firmy i360. Firma i360 to lider na polskim rynku w dostarczaniu usług profesjonalnego zarządzania programami lojalnościowymi B2C oraz motywacyjnymi B2B. Ponad dwudziestoletnie doświadczenie stawia firmę w roli eksperta od programów lojalnościowych i motywacyjnych.